Pandemic and March 24 in Argentina. Emerging visualities of online and offline activism (2020-2021)
Main Article Content
Abstract
March 24 in Argentina is a date on which marches and events led by human rights organizations are held throughout the country in commemoration of the victims of the last civic-military dictatorship that began in 1976. However, during the years 2020 and 2021 this date was marked by various constraints given the Covid-19. In the context of ASPO and DISPO, what memories were activated and circulated those days? What supports and tools were essential? How were those visual landscapes of memory? How did offline activism and online activism come together? These are some of the questions that will be unraveled throughout the text. From the analysis, a (re) configuration is observed in the ways of making collective memory that implied new challenges in its defense/dispute and transmission. There was also a renewal of visual strategies from materialities and forms and modes from circulation, at the same time that voices and struggles of the present were added that revived the meaning of memory works to make current problems visible and expand rights that consolidate democracy.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Amaya Trujillo, J., & García Hernández, A. (2018). De la memoria colectiva a las nuevas ecologías de la memoria: derroteros en la investigación sobre memoria, medios y tecnologías de la comunicación. ComHumanitas: Revista Científica De Comunicación, 8(2), 1-21. Disponible en: https://www.comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/140
Burucúa, J. E. y Kwiatkowski N. (2014). Cómo sucedieron estas cosas. Representar masacres y genocidios. Madrid, Buenos Aires: Katz Editores.
Brea, J. Luis (2007). Cambio de régimen escópico: del inconsciente óptico a la e–image. Estudios visuales. Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, 4, 145-163.
Bresciano, J. A. y Gil, T. (comp.) (2015). Historiografía, giro digital y globalización. Reflexiones teóricas y prácticas investigativas. Montevideo: Ediciones Cruz del Sur. Disponible en: http://lhs.unb.br/lhs/wp-content/obras/gil_bresciano.pdf
Da Silva Catela, L. (2005). Formas de las memorias. Etnografía de las marcas, usos y reinterpretaciones de las memorias políticas en Argentina. En: Territorios en conflicto ¿Por qué y para qué hacer patrimonio?. VII Seminario sobre Patrimonio Cultural. Biblioteca de Santiago de Chile: Editorial DIVAN, 12 - 29.
Da Silva Catela, L. [2001] (2009). No habrá flores en la tumba del pasado. La experiencia de reconstrucción del mundo de los familiares de desaparecidos. La Plata: Al Margen.
Ejido, A. y Eiroa, M. (2017). Redes sociales, historia y memoria digital de la represión de mujeres en el franquismo. Revista de Historiografía, 27, pp. 341-361, https://doi.org/10.20318/revhisto.2017.3977
Erll, A., y Nünning, A. (2011). Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlín y Nueva York. Walter de Gruyter y A. Rigney (Eds.), Mediation, Remediation and the Dinamics of Cultural Memory Memory in Culture (pp. 185-352). Hampshire y Nueva York: Palgrave Macmillan.
Feld, C. (2010). Imagen, memoria y desaparición. Una reflexión sobre los diversos soportes audiovisuales de la memoria. Aletheia, 1(1), octubre. Disponible en: http://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero-1/pdfs/Feld-%20Aletheia%20Vol%201.N1.pdf
Foucault, M. (1982). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires: Siglo XXI.
Gamarnik, C. [PIEMMER]. (06/012020). Presentación Cora Gamarnik. Jornada Académica CHILE IMÁGENES DE LA INSURGENCIA [Archivo de video] Youtube. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=mBreCp3_dyk&t=2s&ab_channel=PIEMMER
Gorini, U. (2006). La rebelión de las Madres. Historia de las madres de Plaza de Mayo. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma.
Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México: FCE.
Jay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós.
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.
Legarralde, M., y Brugaletta, F. (2017). Introducción al Dossier Pedagogía de la Memoria. Aletheia, 7(14), 1-7. Disponible en: https://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/article/view
Longoni, A., Bruzzone, G. A. (2008). El Siluetazo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Longoni, A. (2010). Arte y Política. Políticas visuales del movimiento de derechos humanos desde la última dictadura: fotos, siluetas y escraches. Aletheia 1(1). Disponible en: http://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero-1/ana-longoni.-arte-ypolitica.-politicas-visuales-del-movimiento-de-derechos-humanos-desde-laultima-dictadura-fotos-siluetas-y-escraches
Mandolessi, S. (2019). Discusión: Memorias digitales y desaparición. El caso Ayotzinapa. Revista Transas, Letras y Artes de América Latina. Archivo. 26 de septiembre de 2019. Disponible en: https://www.revistatransas.com/2019/09/26/memorias-digitales-y-desaparicion-ayotzinapa/
Mitchell, W. T. (2009). Teoría de la imagen. Madrid: Ediciones Akal.
Rodríguez, M. G., Gamarnik, C., y Vázquez, C. (2021). La memoria en tiempos de pandemia. Registro visual del 24 de marzo de 2020 en Argentina. Revista TOMO, 38, 287-306.
Runnel, P.; Pruulmann-Vengerfeldt, P; Viires, P.; Laak, M. (Eds.). (2013). The Digital Turn. User's Practices and Cultural Transformations. Frankfurt; Nueva York: Peter Lang.
Schindel, E. (2009). Insertar el pasado en el presente: memoria y espacio urbano. Política y Cultura (México UAM), 31.
Westera, W. (2013). The digital turn. How the Internet Transforms Our Existence. United Kingdom: AuthorHouse.